Sofőrvadász

2017.04.05

EURO raklap mizéria! EPAL kontra UIC/EUR

2014-ben a két raklapszabvány tulajdonos az EPAL (European Palett Association) és az UIC (Union Internationale des Chemis Fer) Nemzetközi Vasútegylet megállapodást kötöttek, hogy az általuk szabványosított EPAL és UIC/EUR paletták csereszabatosak. Pontosabban az EUR védjegy tulajdonos UIC beleegyezett, hogy az EPAL palettákon megjelenjen az EUR jelölés.

Az UIC 435-2 szabvány 1960 óta létezik, azóta természetesen több kisebb-nagyobb változáson ment keresztül. Az EPAL 1991ben alakult, ahogy írják azért, hogy az Európai Vasutakkal együttműködve Európa szerte garantálja az EURO raklapok megfelelő minőségbiztosítási és ellenőrzési szabványrendszerét.

Most az EPAL felrúgni készül csereszabatosságra vonatkozó egyezséget és azt javasolja vevőinek, hogy májustól ne fogadják el az UIC/EUR raklapokat az EPAL raklapokért cserébe. Nem tudom mi motiválta őket erre az őrült bejelentésre, de az világosan látszik, hogy árbevét tekintetében gondok vannak, mivel a 2016-os évben 0,71 EURcenttel csökkent az új raklapjaik ára. (2015 októberében 8,3 EUR míg 2016 októberében 7,59EUR volt az új EPAL raklapok eladási ára Németországban)

Szerencsére nyugati barátainknál még divat a józan ész és ahogy az Ausztriában és Németországban is működő REWE igazgatója, Andreas Bayern nyilatkozta, nincs szerződésük egyik céggel sem, így semmiféle változás nem várható a raklapcserék terén.

Azaz remélhetően minden marad a régiben. Nem is tudom, hogy képzelte az EPAL, ennek megvalósítását. Minden fuvarnál figyelni kellett volna a sofőrnek a paletta jelölésre vagy 33 EUR és 33 EPAL raklappal kellene gurulnia egy nyergesnek, nehogy a raklapok miatt bukjon egy fuvart? Lehet, hogy az EPAL "csodafegyvere" visszafele sül el és több kárt okoz, mint hasznot. Reméljük minél előbb lemondanak erről a meggondolatlan kezdeményezésükről.

Ha valaki bővebben akar olvasni a két szabványról: UIC/MÁV/EUR raklapok és az UIC 435-2 szabvány német nyelven, valamint az EPAL