Sofőrvadász

2018.05.08

Elektromos kamion, fülke nélkül



A svéd EINRIDE start-up az a Detroit Auto Show-n bemutatta a T-Pod projektjét, mellyel megteszik az első lépést a sofőr nélküli közúti áruszállítás felé. Az önjáró elektromos járművek első nyílt úton történő tesztelése 2018 őszén indulhat, de terveik szerint 2020-tól már kezdődhet a sorozatgyártás is. A T-Pod 7 méter hosszú, a teljes súlya 20 tonna (teljes terheléssel). Legfeljebb 15 raklapot (0,8 x 1,2 m) tud szállítani. Elméleti maximális hatótávolsága károsanyag-kibocsátás nélkül 200 km . A villanymotorokat 200 kWh összteljesítményű akkumulátorok látják el energiával. A design a végletekig letisztult, annyira, hogy még kabinnal sem rendelkezik. Ennek köszönhetően már meg is kapta a "gördülő hűtőszekrény" gúnynevet.

A T-Pod mesterséges intelligenciát használ, melyet a grafikus kártyáiról ismert Nvidia szállít. A Drive PX Pegasusnak két új generációs Xavier processzora másodpercenként 320 000 milliárd műveletet képes végrehajtani, lehetővé téve az autonóm(emberi beavatkozás nélküli) vezetést. Extrém helyzetben, ha a teherautónak összetettebb manővereket kell végrehajtania, az üzemeltető távvezérléssel is irányíthatja. Az Einride szerint az a tény, hogy egy ember távolról is irányíthatja a T-Pod-ot, segít a rendszer biztonságosabbá tételében. Az operátor egyszerre több T-Pod-ot is „vezethet”, irányíthat.

Az Einride koncepcióját felkarolta a Lidl Svédország, mely 2018 végéig szeretné megvalósítani az első T-Pod tesztprogramot Halmstad térségben. Ezenkívül a svéd start-up április 18-án bejelentette, hogy partnerséget kötött a német logisztikai óriással, a DB Schenkerrel, hogy tesztelje járművüket valós körülmények között, nyílt úton a Jönköping régióban. A T-Pod először két DB Schenker raktár között közlekedik majd.

"Szeretnénk részt venni a jövő fenntartható és jövedelmező közlekedési megoldásának megteremtésében. Az Einride-dal való együttműködés nagy lépés ebbe az irányba "- mondja Mats Grundius, a DB Schenker Svédország elnöke. Ha ez a tesztfázis sikeresnek bizonyul, a megállapodás lehetővé teszi, hogy a DB Schenker hálózatán belül az egész világon telepítsék a rendszert. "Az elektromos és önálló teherautók két kulcsfontosságú technológia, amelyek forradalmasítják a globális szállítási és logisztikai piacot. Örömmel teszteljük e két jövőbeli technológia kombinációját az Einride-dal együttműködve ilyen korai szakaszban "- mondja Ewald Kaiser, a DB Schenker közúti árufuvarozási osztályának vezetője. "Ez a partnerség az átfogó stratégia részét képezi, amely úttörő szerepet tölt be az innovatív megoldások elfogadásában, mely a legjobb minőségű és legjobb szolgáltatást nyújtja vevőinknek. "

A svéd közlekedési hatóság 2017 júliusa óta lehetővé teszi az országos közutakon autonóm járművekkel végzett kísérleteket, most a T-Pod is a hatóság engedélyére vár. Az Einride azonban nem állt meg a jármű tervezésénél és már tovább is gondolta a projektet. Kezdeményezték, hogy 2020-ig telepítsenek töltőálomásokat Göteborg és Helsingborg között, így a T-Podok a fenntartható logisztika új ágát nyithatnák meg. A forgalomba helyezést követően ez lenne az első útvonal, amelyen 200 jármű évi kb. 2 millió raklapot tudna szállítani. Az Einride szerint ez drasztikusan csökkentené a CO2 kibocsátást. "Célunk, hogy 2035-ig a svéd közúti közlekedés 20%-ban használjuk a T-Pod-t" - mondja Robert Falck Einride elnök. Ez 20%-kal csökkentené Svédországban az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását.

Íme egy kis videós ízelítő a jövőről:

https://www.youtube.com/watch?v=-wiXYSHJ6LQ