Sofőrvadász

2017.01.17

MiLoG lavina: sofőrhiány

Franciaország elsőként vezette be a minimálbérre vonatkozó előírásokat.
A hatás természetesen nem maradt el.
Jelenleg körülbelül 338 000 ember ül a kisebb-nagyobb áruszállító járművek volánjainál, 60 százalékuk szállít nemzetközi viszonylatban. A gazdasági növekedés miatt egyre több a szállítandó áru, aminek a vevőkhöz való eljuttatása egyre nehezebb feladat.
A probléma a sofőrhiányban rejlik. A MiLoG rendelkezések és a 45ös pihenő tilalma miatt sok kelet-európai cég hagyta abba az EU-s munkákat, kevesebb az olcsó lengyel, román, magyar fuvarozócég.
A sofőrképzés évek óta negatív tendenciát mutat, tavaly 13%-kal kevesebben tették le a szakmai vizsgákat.
Jelenleg is hiány van sofőrből Franciaországban, de becslések szerint  2017 és 2019 közötti időszakra hatalmas vákuum keletkezik és várhatóan 17800 - 21000 sofőr hiányzik majd a francia áruszállítási szektorból!

Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy hamarosan a többi ország is elkezdi kongatni a vészharangokat, mert a sofőrhiány egyre nagyobb gond minden országban. A fiatalok inkább szakmát tanulnak és elhelyezkednek egy multinál, minthogy a "vandoréletet" választanák. Az idősek folyamatosan kopnak ki, a középkorú sofőrök egy része pedig a család miatt hagyja el a szakmát.

Mivel lehetne több embert erre a szakmára csábítani? Nem tudom! Talán, ha több kisebb vállalkozás tudna életben maradni a 200-1000-2000 sofőrrel rendelkező cégek helyett, ha több családi vállalkozás működhetne. Ahol ismerik egymást az emberek, tudják egymás rigolyáit, tudják, hogy számíthatnak egymásra, a főnökre, az irányítóra és a sofőr nem érzi úgy, hogy ő csak egy gépjárművezető, aki helyett holnap lesz majd másik. Ahol a speditőr ismeri az embert, akinek a fel- és lerakó címét küldi és a főnök is ismeri az alkalmazottait, akiknek a munkát adja.